Evropski standardi - oslonac za razvoj ključnih kompetencija u Srbiji

U Beogradu je 16. oktobra 2025. godine održana radionica „Ključne kompetencije“ u okviru projekta „Povećana ponuda i diversifikacija akreditovanih obuka u oblasti neformalnog obrazovanja i pružalaca obuka za obrazovanje odraslih“, koji finansira Evropska unija. Događaj je okupio predstavnike Agencije za kvalifikacije, Kancelarije za dualno obrazovanje i NOKS, Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja i Sektora za srednje obrazovanje i obrazovanje odraslih Ministarstva prosvete.

Radionica je otvorena predstavljanjem ciljeva i načina rada, uz zajedničko sagledavanje mogućnosti za sistematičnije uključivanje ključnih kompetencija u Nacionalni okvir kvalifikacija Srbije (NOKS). Ukazano je na ograničenja postojećeg modela i potrebu za jačim oslanjanjem na evropske okvire i primere dobre prakse kako bi se ojačala primenjivost i vidljivost ključnih kompetencija. Naglšeno je da unapređenje postojećeg modela otvara mogućnost jačanja horizontalne i vertikalne povezanosti kvalifikacija, kao i efikasnijeg priznavanja prethodnog učenja, što nameće potrebu za jasnijim definisanjem očekivanih nivoa kompetencija u NOKS-u.

Tokom celodnevnog rada učesnici su obrađivali više tematskih celina. Rad je započeo razmatranjem definisanja četiri nivoa osam ključnih kompetencija, nakon čega je usledila analiza i diskusija o deskriptorima, sa fokusom na njihovu primenu u okviru standarda kvalifikacije i ishoda učenja. Posebno je naglašeno da definisanje deskriptora ključnih kompetencija omogućava njihovu vidljivost u standardima kvalifikacije i doslednu primenu u različitim programima obrazovanja i obuka.

U nastavku je predstavljen program za razvoj i procenu ključnih kompetencija u skladu sa okvirom ključnih kompetencija. Posebna pažnja posvećena je usklađivanju sa evropskim referentnim okvirima kao što su DigComp, EntreComp, LifeComp i CEFR, kako bi se obezbedila primenljivost evropskih standarda u nacionalnom sistemu. Razmatrani su različiti modeli procene primenjeni u evropskoj praksi, uključujući integrisane pristupe, portfolio modele, standardizovane testove i kombinovane modele, uz sagledavanje njihove izvodljivosti u okviru postojećeg sistema kvalifikacija u Srbiji.

Drugi deo radionice bio je usmeren na prikaz preporuka za unapređenje postojeće metodologije za razvoj standarda kvalifikacije. Kroz diskusiju i prezentovane predloge analizirane su mogućnosti za preciznije definisanje ishoda učenja, jače povezivanje formalnog i neformalnog obrazovanja i osiguravanje horizontalne i vertikalne povezanosti kvalifikacija u okviru NOKS-a.

Radionica je zaključena sumiranjem preporuka i dogovorom o narednim koracima, uz zajedničko uverenje učesnika da će predložena unapređenja doprineti modernizaciji sistema kvalifikacija i boljim uslovima za priznavanje ključnih kompetencija u obrazovanju odraslih.

Last updated: 21. Oktobar 2025. 17:27